De perfecte RMO

Voor vragen en opmerkingen over chassis, stuursystemen, assen e.d.

Moderator: Erik

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor mart50 » di 20 apr 2010, 21:01

Stabiliteit.
De twee achterste assen worden naarmate de snelheid toeneemt minder gestuurd.
Boven de 45 km worden zij helemaal niet meer gestuurd.
Dat betekent dat de oplegger bij hogere snelheden zeer stabiel is,terwijl de lengte van de oplegger
maar 9.95m is.
De afstand van de vaste eerste as tot de achterkant oplegger is een halve meter langer dan de
afstand van een oplegger met x-besturing waarvan de tweede as vast is.(bestaande oplegger van danmel)
Dus de uitzwaai word wel iets vergroot.
Bij storing zal het systeem altijd in recht uit positie gaan staan.
Het leeggewicht van de oplegger is 8300 kg.(scheelt 1200 kg t.o.v. bestaande oplegger van danmel)
Het systeem zet zijn eigen zelf op druk door middel van een oliepomp met een voorraadtank.
De meerprijs ten op zichte van wap/tridec is +/- € 4.000,00
mart50
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: wo 14 apr 2010, 14:37

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor Gerjan » di 20 apr 2010, 22:41

Klinkt goed!

Bedankt voor de uitleg!
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor Jan » do 22 apr 2010, 12:30

mart50 schreef:Ik denk dat de toekomstige Rmo oplegger geen x-besturing heeft , maar de besturing op de achterste
twee assen.
Wij rijden nu zelf twee weken met een oplegger met besturing op de achterste twee assen,


Hey mart, sleept die voorste as van de oplegger dan niet gigantisch over de weg bij haakse bochten enzo.. immers de trailer draait om zijn middelste as !
En eh hebben jullie ook 2 liftassen op de trailert ? die optie heeft nl mijn persoonlijke voorkeur
Avatar gebruiker
Jan
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 13:11
Woonplaats: Nij Beets

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor mart50 » do 22 apr 2010, 21:12

Hallo Jan,
Je zegt het al ,hij draait" alleen niet om de middelste as maar om de voorste as.
De maximale stuuruitslag van een oplegger met x-besturing is +/- 27/29 graden.
Nou is de maximale stuuruitslag van een oplegger met twee achterste assen
gestuurd +/- 38 graden.
Ik heb op een open terrein de trekker helemaal rechts om gehaald en de oplegger
loopt precies in het spoor van de trekker.
Hij scharniert om de voorste as,en door de grote stuuruitslag sleept hij niet over
de weg.
Nu is het is niet de bedoeling om een oplegger haaks om te trekken.
Als je een oplegger echt haaks om wil trekken dan gaat meestal de vaste as over de weg
slepen.
Ik heb alleen de voorste as gelift,want ik denk dat met twee gelifte assen de oplegger
aan stabiliteit zal inleveren.
mart50
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: wo 14 apr 2010, 14:37

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor mart50 » do 22 apr 2010, 21:29

Hier nog een weetje over de trekker welke voor mijn nieuwe oplegger staat.
Deze trekker is verlaagd uitgevoerd door andere banden te monteren en er zit
een bi-feul lpg systeem op van emision low.
Deze trekker rijd op de weg met 70% diesel en30% gas.
Bij stationair/pto draait hij 50% diesel en 50% gas.
Dit is op verzoek van de verlader waar wij voor rijden.(cono)
Door dit systeem stoten wij minder vervuiling in de lucht.
Het is de bedoeling dat wij in de nabije toekomst met aardgas
vrachtwagens zullen gaan rijden.
mart50
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: wo 14 apr 2010, 14:37

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor Brent Winkel » do 29 apr 2010, 17:58

wij waren vorige week donderdag bij de carrosserie vakdagen in hardenberg daar stond een franse rmo weet het type en merk nie meer maar heb iemand hier meer over

hij is hier heen gehaald door brouwhuis
er kan 39000 ltr in en rijt in de vreugdenhil reclame met een daf xf 105 er voor

weet iemand meer over dit merk ? leek me wel interessant


@mat : op de beurs hebben wij ook geinvormeert bij de man naar een truck voledig op gas en met 400 pk en volgens de MAN kwam dat er nooit het jij hier al wat meer van gehoort want de opdracht gever wil ook minder gaan uitstoten

groeten brent
Brent Winkel
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: vr 06 maart 2009, 21:33

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor Gerjan » vr 30 apr 2010, 10:02

Dat is de Parcisa, op de site van Bouwheer uit Zeewolde (www.bouwheer.com) moesten we maar eens kijken zei een van de vertegenwoordigers.

De installatie was ingebouwd door ons forumlid Peter van Ingen.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor P. van Ingen » za 08 mei 2010, 09:59

Hallo allemaal,

Het is weer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest, maar zoals jullie hebben gemerkt heb ik niet stil gezeten
Bij de Firma de Groot te Leerbroek, heb ik samen met een carroserie bedrijf een aangepast ABO pompinstallatie ingebouwd, die een pompcappaciteit
heeft van 1350 lit/min.
De oplegger is geproduceerd door Parcisa in Spanje, vroeger was de importeur van deze tankbouwer Dijkstra, maar het dealerschap in nu in handen van
Bouwheer te Zeewolde.

Op mijn site is er meer informatie over deze oplegger te vinden. http://www.rmotechniek.nl

Als er nog vragen zijn hoor ik het graag, wij kunnen dus u oude ABO pompinstallatie aanpassen zodat er een hoge cappaciteit mogelijk is, ja zelfs uit een
kleine uitloop 2" halen wij de cappaciteit van ruim 1000 lit/min, ik moet er wel bij vermelden dat we een 3" zuigslang hebben toegepast met kunststof spriraal type lactadial.
P. van Ingen
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: do 10 jan 2008, 20:25
Woonplaats: Waddinxveen

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor Gerjan » za 08 mei 2010, 11:11

mart50 schreef:Deze trekker is verlaagd uitgevoerd door andere banden te monteren en er zit
een bi-feul lpg systeem op van emision low.

Wat voor banden eigenlijk? En hoe hoog is de schotelhoogte dan?
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor mart50 » ma 10 mei 2010, 17:51

Hallo Gerjan,
Ik heb op de achteras 315/70/22.5 waar normaal 295/80/22.5 onder is gemonteerd.
De luchtvering is ook +/- 5 cm naar beneden bij gesteld.
De hoogte was 118 cm en is nu ongeveer 108 cm.
Het is niet wenselijk om nog lager te gaan want dan zullen de
spatborden worden geraakt door de oplegger met insturen.
mart50
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: wo 14 apr 2010, 14:37

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor Gerjan » zo 20 jun 2010, 12:04

Michelin Multiway's? Die hebben wij ook, in die maat en de mate van slijtage viel ons wel wat tegen, ca. 100.000 km met een stel trekasbanden is niet riant. Wel kan daarbij de kanttekening geplaatst worden dat we een vieze winter hebben gehad en dat gezien de slijtage we wel een paar keer hebben staan slippen op half gladde / half stroeve ondergrond.

Bij ons is de luchtvering ook iets naar beneden gesteld, de trekasbanden raken nu af en toe de bovenkappen van de spatborden, o.a. bij leveranciers met een steile inrit, waar je met de trekker niet in alle gevallen 'recht' overheen kan. Daarnaast hebben we een hogere schotelsteun zodat de oplegger de spatborden niet kan raken. Lager hoeven we niet want dan gaat de oplegger voorover staan.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor mart50 » wo 08 aug 2012, 13:42

Hallo Gerjan,
Ik heb via het e-mail adres van mijn vrouw, jouw bericht ontvangen.
Deze trekker-oplegger bij zaandam is inderdaad van Danmel.
Dit ongeluk is veroorzaakt door een luxewagen welke +/- 165 Km reed.
Deze wagen verloor de macht over zijn stuur en boorde zich in de trekker, met verstrekkende gevolgen.
Over VSE, kom maar een keer langs en ga maar mee, dan ben jij ook overtuigd.
Groet Mart de Waard Danmel Oosthuizen.
mart50
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: wo 14 apr 2010, 14:37

Re: De perfecte RMO

Berichtdoor mart50 » wo 08 aug 2012, 15:53

Hallo Gerjan,
Hier nog een antwoord over hoe het met de chauffeur is.
Met Maurice de chauffeur gaat het goed, hij zat de volgende avond alweer op de Rmo.
Hij kon na het ongeluk zo uit de cabine stappen en de personen in de luxe wagen hadden alleen last van rug/nek.
Geen gewonden dus.
Groet Mart de Waard.
mart50
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: wo 14 apr 2010, 14:37

Vorige

Keer terug naar Het rijdende gedeelte

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron