finetuning VMI's

Voor vragen en opmerkingen over pompsystemen e.d.

Moderator: Erik

finetuning VMI's

Berichtdoor Jan » vr 11 jan 2008, 14:15

De VMI's ( Volume Meet Instalatie ) zijn weer helemaal terug van weggeweest omdat de weeg methode te duur werd. Ik wil graag een topic hierover om ervaringen uit te wisselen en eventuele verbeter punten te kunnen toevoegen. Daarom alvast van mij enkele meningen, niet per definitie de beste !

Een korte en zo vloeiend mogelijke lijn vanaf tank kraan naar LAS (LuchtAfScheider) met zo min mogelijk bochten

Een grote LAS, Liefst cilinder vorm ( kun je meer vacuum creeren ) Melk inlaat niet te hoog ( halverwege of lager ) Groot kijkglas ( meer kans dat de melk er in staat )

Voor het afstellen een electronische voeller en niet zoals ze nu nog doen bij Cosmo een een of andere staaf waar je op om soldeerd ( kun je electronisch je waardes in stellen )

Boven losser geeft constanter pompen maar is naar mijn mening onnodig omdat je gemiddeld toch de zelfde snelheid houd dus, Onder losser is makelijker en geeft minder buiswerk in de cabine.

Wie volgt ik zie t wel, hulde
Jan

Berichtdoor P. van Ingen » vr 11 jan 2008, 18:05

Hallo ik ben dus Peter van Ingen.

Wij hebben veel ervaring met pompinstallatie type ABO.
Eigenlijk de 1e sinds 1980 met het principe vacuumpomp / centrifugaal pomp.

Wij hebben een ABO installatie aangepast dat deze 1250 lit/min pomp max.
Zoals jullie weten, pomp je dat alleen bij een goede uitloop van de melktank.
Ik heb ook bij Hobur (vroeger Holvrieka) de 1e weegopleggers gemaakt, maar goed, probleem met weegopleggers is, dat je de tank vast moet zetten als je er mee rijd en los moet koppelen bij een boer.
Hierdoor blijven de weegcellen wel heel anders veel te grote G-krachten op de weegcellen.

Het beste is natuurlijk allemaal dikke leidingen 3" of dikker. luchtafscheider moet groot zijn ivm met schuim. Dus niet zoals Schwarte had een kleine komt alle schuim door melkmeter.

En niveau luchtafscheider maakt niet uit.. alleen er voor zorgen dat er geen melk in vacuumleiding komt.
Schakeldraad die wij gebruiken is gewoon 1 met losse contacten.
Cosmo . Jansky . Burg hebben een regelbare weerstand als schakeldraad , hierdoor is het mogelijk om de pompsnelheid aan te passen.

maar wil je meer weten kijk maar op onze site.

Ps wij kunnen dus u ABO ook ombouwen tot hoge capp. ps vraag bij RINK POST te Appelscha al jaren klant van ons.
P. van Ingen

Berichtdoor Gerjan » za 12 jan 2008, 14:18

P. van Ingen schreef:probleem met weegopleggers is, dat je de tank vast moet zetten als je er mee rijd en los moet koppelen bij een boer.

Even voor de duidelijkheid, hier bedoel je het 'tarreren' mee?

P. van Ingen schreef:Ps wij kunnen dus u ABO ook ombouwen tot hoge capp. ps vraag bij RINK POST te Appelscha al jaren klant van ons.

Bert de Boer, ook geregistreerd op dit forum, had me er een paar jaar geleden al over verteld. Wat ik nog weet is dat ik het toen opmerkelijk vond dat dit systeem zo hard kon pompen, gezien de vele bochten/leidingen.

Maakt u / maak jij die installaties alleen hydraulisch? Of zou je dat op klantwens ook in 380V uit kunnen voeren?
Gerjan
Site Admin

Berichtdoor P. van Ingen » ma 14 jan 2008, 20:23

De aanpassing van de ABO pompinstallatie, zoals wij die kunnen maken heeft niets te maken met de aandrijving.
Wij regelen de melkstroom dus niet zoals door Burg en Diessel en Jansky de hydroliek toevoer.
Voordeel hiervan geen dure regelingen voor hydoliek of electrisch.

Dus we kunnen ook een electrische aandrijving gebruiken, mits deze op de maximale snelheid dus centrifigaal 1500 t/min draait.
P. van Ingen

Berichtdoor P. van Ingen » ma 14 jan 2008, 20:30

Met betrekking tot vastzetten melktank weegsysteem.
Dit is een idee wat wij hebben gehoort op een vakbeurs.

Het is nl zo dat er zulke G-krachten op de weegcellen komen zoals deze nu is gemonteerd dat het heel moeilijk is om dan alles heel te houden.
Vooral bij remmen en bochten.

Het idee is het volgende vroeger stond de tank op weegbalken, als je met luchtcilinder of een andere contructie het zo kan maken dat tijdens het rijden de tank wordt vastgezet door bv pennen lucht bedient.
Kan je net zo hard rijden als je wilt de weegcellen worden dan niet belast, als je dan bij de leverancier bent, geef je de tank weer vrij. Zodat je kan wegen.

Hierdoor hoef je niet zo'n grote / gewicht max. te gebruiken.
Nu zijn de weegcellen vele malen hoger berekend dan het max gewicht van de tank , dit is omdat er grote krachten bij het rijden ontstaan.

Alleen het nadeel is van dit systeem, eigen gewicht neemt weer toe en dat willen we niet ..
P. van Ingen

Berichtdoor Jan » ma 14 jan 2008, 22:22

Hey Peter, ik lees in een ander topic dat jij het plaatsen van een haspel belangerijk vind mbt de pompsnelheid. Ik vind dat een haspel daar hoort te zitten waar hij het gemakelijkst is te bediennen. De nieuwste hasples hebben meestal ( desgewenst ) een dubbel werkende motor en dus heb je er bijna geen werk van. De 3 duimer is daardoor best te bedienen. Dat het scheelt in de pompcapaciteit is waar maar of het veel uitmaakt ??, immers de grootste beperking is nog steeds de tank kraan. Het gevolg van een hogere haspel is een hoger Vacuum om de melkstroom naar de LAS te waarborgen. Dus of een grotere LAS of het werk nivo in de LAS iets lager en je hebt het nadeel van een hogere haspel weer gecompenseerd.

Mischien leuk voor jou om te weten; wij pompen met een vacuum van c.a. 0,5 bar in de LAS. Als ik de tank kraan te laat open doe dan schiet de melk veel hoger in de LAS waardoor ik een nog hoger vacuum kan creeeren.

Dan de Hamvraag, is een hoog vacuum goed of slecht voor het kijkglas verhaal.
Jan

Berichtdoor P. van Ingen » ma 21 jan 2008, 15:41

Hallo,

De plaats van het haspel is van wezelijk belang. deze moet je zo laag mogelijk plaatsen. Het is namelijk zo dat een cetrifigaal pomp een beperkte aanzuigcapp. heeft dus hoe lager en makkelijker hij de melk naar binnen krijgt hoe harder deze pompt.

Kijk maar eens bij duitse collega's waar de pomp aan de zijkant is gemonteerd.

Met betrekking tot vacuum dit moet je zo hoog mogelijk proberen te krijgen. Het is namelijk zo om snel te willen pompen moet je hoog vacuum hebben. Anders zakt het niveau in de luchtafscheider en wordt de cappaciteit ook weer lager.

Dit vacuum kan je alleen krijgen door een vacuumpomp toe te passen.
Het verhaal van hoger plaatsen van haspel is wel leuk voor vacuum maar niet goed voor pompcappaciteit omdat alles eerst omhoog moet worden gezogen.

Het is dus een afstelling van vacuum en pompsnelheid. Als deze juist is moet het niveau in de luchtafscheider gelijk blijven.

Het is natuurlijk wel zo.. dat de uitlopen bij de leveranciers optimaal moeten zijn, dus geen moeler kranen van 1970. Daar hebben wij een hoog vacuum en pompen we niet harder dan 800 l/min
P. van Ingen

Berichtdoor Jan » za 01 maart 2008, 14:59

Het heeft even geduurt maar daar ben ik weer ik hoop in het vervolg sneller te reageren, iig thanks voor je reactie P

Het plaatsen van de slang haspel is in die zin belangrijk dat het ten nadele KAN zijn voor je pompcapaciteit maar ik ben wel van mening dat de hoogte niet zozeer uiterst laag behoort te zijn maar dat deze in ieder geval niet boven de inlaat van de LAS behoort te zitten. Of beter gezegd de melktoevoer in de LAS mag zoizo niet boven z'n laagste werk niveau uitkomen. Immers als je de melkslang boven de LAS langs laat lopen oftwel de slanghaspel boven de LAS, sja dan ben je iig een gedeelte van je vacuum kwijt. Maar om de haspel zo laag mogelijk te monteren ? . Ik denk dat we het er in grote lijn over eens zijn waar een haspel behoort. Mbt het vacuum om snel te pompen heb je een hoog vacuum nodig maar verder dan luchtledig kun je niet zuigen oftewel -1 bar. Volgens mij kan het niet lager mijn vraag is dan ook ( je schrijft zelf het moet in evenwicht zijn, vacuum en werknivo ) zou het zeer hoge vacuum niet ten nadeele zijn van het kijkglas nivo immers boven de 75000 per uur ,1250 per minuut en nog hoger, trekt de melk uitelkaar en zorgt voor zeer veel schuim. Mijn stelling is dan ook ( puur voor de discussie ) met 1300 per minuut is de max ( bij 3duims kranen bereikt )

Je schreef;
Kijk maar eens bij duitse collega's waar de pomp aan de zijkant is gemonteerd, eerlijk gezegd ben ik daar niet bekend mee zou je dit willen toelichten ?

Vr Gr Jan, wie o wie
Jan

Berichtdoor Jan » wo 07 mei 2008, 11:42

Hmm ik heb nog even een vraag wie o wie kan mij helpen, Wat is het beste tijdens een inname.De LAS bij aanvang tot aan de nok aan toe vol of maakt dat niet zoveel uit. simpeler gezegd.... de werknivo's waar kunnen die het beste liggen. ik begrijp dat nivo HH ( hoogste punt in de LAS ) mede bepalend is voor het vacuum. maar als je te lang de eerste melk doorzuigt heb je veel kans op melk door je vacuum pomp.

wie o wie ?
Jan

Berichtdoor Gerjan » ma 16 jun 2008, 12:32

Ik denk dat jij je vraag duidelijker moet formuleren. Ik begrijp je wel omdat we met nagenoeg dezelfde installatie werken, maar weet niet of andere VMI-bouwers / -gebruikers dezelfde termen gebruiken.

En ik weet niet wat beter is, kan me voorstellen (maar het dus (nog) niet hard maken) dat een té groot vacuüm tijdens de inname kan zorgen voor meer schuimvorming.
Gerjan
Site Admin

Berichtdoor Jan » ma 16 jun 2008, 12:44

Gerjan schreef:Ik denk dat jij je vraag duidelijker moet formuleren. Ik begrijp je wel omdat we met nagenoeg dezelfde installatie werken, maar weet niet of andere VMI-bouwers / -gebruikers dezelfde termen gebruiken.

En ik weet niet wat beter is, kan me voorstellen (maar het dus (nog) niet hard maken) dat een té groot vacuüm tijdens de inname kan zorgen voor meer schuimvorming.

Wat ik bedoel te vragen is; Stel je hebt een oneindig ( zeer hoge ) LAS, is het dan beter deze bij aanvang tot de nok te vullen of gewoon de benodigde hoeveelheid melk aan te zuigen om precies genoeg vacuum te krijgen.
Jan

Berichtdoor Gerjan » ma 16 jun 2008, 13:13

Jan schreef:Kijk maar eens bij duitse collega's waar de pomp aan de zijkant is gemonteerd, eerlijk gezegd ben ik daar niet bekend mee zou je dit willen toelichten ?

http://www.jansky-gmbh.de/images/2_Achs_MSW_002.JPG
Klik maar eens op deze link, Jan.
Gerjan
Site Admin

Berichtdoor Jan » di 16 dec 2008, 13:03

Ik ben er in middels uit dat een zeer hoge langwerpige LAS een hele belangrijke toevoeging is aan de pomp set. Immers hoe hoger hoe minder kans op schuim vorming in de vacuum pomp. Wat nog mooier is, je kunt beter sturen met je werk nivo's. Stel je wilt een maximaal vacuum van -0,9 bar dan zou je de LAS helemaal vol moeten zuigen ( nivo HH ) waardoor er meer kans is op schuim in je vacuum pomp / watertank. doe je nivo HH lager dan lever je in op vacuum tenzij je de werk nivo's lager legt... dan behoud je het vacuum. Maar als je de werk nivo's lager legt word je melk hoeveelheid in de LAS ook minder wat volgens mij de melk meer in beweging brengt / minder compact houd / schuim veroorzaakt. Of te wel, hoe meer melk boven de melk inlaat van de LAS hoe compacter en stiller je de melk in de LAS houd. Maar ja Werk nivo's hoger is inleveren op vacuum en dus op pomp capaciteit. Dus zou je nivo HH hoger moeten brengen wat dus weer meer kans geeft op melk / schuim in de vacuum pomp.

Wat ik uiteindelijk probeer te zeggen, maak je de LAS hoger dan hef je al deze problemen op.
Jan

Berichtdoor Gerjan » wo 17 dec 2008, 13:07

Heeft de vorm van een LAS daar volgens jou ook nog invloed op? Een kegelvormige LAS heeft verhoudingsgewijs meer volume boven de melkinlaat, plat geredeneerd, of niet?

Als je nivo HH (Het punt waarop de vacuümpomp aan het begin van de inname stopt) naar beneden laat stellen 8), en de werknivo's ook, wordt het volume van je vacuüm boven in de LAS groter. Een van mijn gedachtenkronkels is dan dat een individuele luchtbel dan minder negatieve invloed op dat vacuüm heeft, of zit ik er dan naast? :?

Een vacuüm van -0,9 bar is trouwens een overdruk. 8)
Gerjan
Site Admin

niveau's

Berichtdoor Hendrie » za 24 jan 2009, 18:50

Gerjan schreef:Heeft de vorm van een LAS daar volgens jou ook nog invloed op? Een kegelvormige LAS heeft verhoudingsgewijs meer volume boven de melkinlaat, plat geredeneerd, of niet?

Als je nivo HH (Het punt waarop de vacuümpomp aan het begin van de inname stopt) naar beneden laat stellen 8), en de werknivo's ook, wordt het volume van je vacuüm boven in de LAS groter. Een van mijn gedachtenkronkels is dan dat een individuele luchtbel dan minder negatieve invloed op dat vacuüm heeft, of zit ik er dan naast? :?

Een vacuüm van -0,9 bar is trouwens een overdruk. 8)

Hallo,

Volgens mij is het belangrijk om het verschil tussen HH en HL zo groot mogelijk te houden. Hierdoor wordt de kans op een pendel verminderd.
Hendrie

Volgende

Keer terug naar De ontvangstcabine