Oenema (& Zn's) - Heerenveen

De foto's van de website

Moderator: Erik

Oenema (& Zn's) - Heerenveen

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:19

Afbeelding

Met deze DAF 2100 is Kleis Oenema jaren geleden begonnen in het RMO-vervoer. De Bijdeleij tank had een laadcapaciteit van 10.000 kg. Met deze RMO werd melk getransporteerd voor 'De Takomst' in Wolvega, welke al lang niet meer bestaat. Deze RMO is later verkocht aan Melkweg uit Bolsward.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:19

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande RMO is verkocht omdat Kleis Oenema werd gevraagd voor de afvoer van melk over grotere afstand, naar onder meer Leeuwarden en Warga. Daarvoor was een combinatie noodzakelijk, welke u hierboven ziet: Een DAF2800 Turbo met 2 gestuurde voorassen en een enkele aangedreven achteras. Zowel de tank op de truck als de aanhanger waren vervaardigd door Bijdeleij.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later is bovenstaande combinatie overgespoten in deze 'koeien-kleuren', een proef van de opdrachtgever. Dit valt met gemak onder de noemer 'opvallend', en de tekst 'de boer levert 't toch maar' op de flanken onderstreept nog maar eens waar het uiteindelijk om gaat. En als de straat waar je woont 't Mar (Het Meer) heet, en die staat onder water, is het logisch dat je daar wat creatiefs mee doet...
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:21

Afbeelding

Afbeelding

Daarna is de tank overgebouwd op deze DAF 2800 Turbo Intercooling Economy. De aanhanger is dezelfde gebleven. De linker foto is gemaakt door Hille Cnossen bij de DAF-garage van Wolvega toendertijd, en wij kregen deze foto van Theo Kleter, RMO-chauffeur in hart en nieren, en inmiddels werkt Theo ook bij Fa. K. Oenema & Zn's.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dáárna is de tank nog 1 keer overgebouwd op een DAF 2800 ATi, welke letters staan voor Advanced Turbo Intercooling. Later is deze RMO ingeruild, en is hij geëxporteerd naar Kreta. Het chassis is verlengd en voorzien van een extra as, en Friesland word mooi gepromoot in het verre buitenland doordat de Friese vlagjes op de windgeleiders mochten blijven zitten!
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens kwam de DAF 95 in beeld. Dit is een uitvoering met een 330 pk ATi motor, en 2 gestuurde voorassen. Helaas hebben we hier (nog) geen betere foto's van. Op de bovenste foto zat de 'koeien-aanhanger' er nog achter, die is later verkocht en vervangen door de aanhanger welke u op de tweede foto ziet. Toen deze auto pas nieuw was, was de nieuwe kleurstelling van (toentertijd) Friesland Frico Domo nog niet bekend, dus heeft de truck eerst met een witte cabine gereden, wat u op de laatste 2 foto's ziet.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:24

Afbeelding

Intussen reed deze auto ook al, met de bovenstaande aanhanger. Deze vrachtwagen heeft als trekkerchassis de DAF-fabriek in Eindhoven verlaten, en is daarna verlengd. De motor genereert 364 pk, en is in Euro II uitvoering. De voorloopas kon liften. Deze truck heeft eerst een aantal jaar gangbare melk vervoerd, en is daarna ingezet voor het biologische melkvervoer.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:25

Afbeelding

Toen deze trailer-combinatie is gaan rijden (voorjaar 2000), is bovenstaande truck-aanhangercombinatie biologische melk gaan rijden. De trekker is een DAF 95XF380 Comfort Cab, met een wielbasis van 3,60 meter. De oplegger is een door Bijdeleij vervaardigde weegtrailer met een koffermodel weegtank.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:26

Afbeelding

Afbeelding

In 2002 is de DAF 95.360ATi als Rijdende Ekologische Melk Ontvangst ingeruild voor deze DAF CF85.340. Dit voertuig beschikt over een gestuurde naloopas, en is daarmee ontzettend wendbaar. De tank is gebouwd in 1993, en was eerst van A. Bosma uit Nij Beets (klik hier). Deze tank kan 18.600 kg melk meenemen en is in 2002 bij het overbouwen op deze DAF geïsoleerd. Na jaren van afwezigheid was deze RMO weer gesierd met Friese vlagjes op de cabinehoeken. In 2005 is deze RMO na ruim 3 jaar dienst ingeruild voor een truck met oplegger.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:27

Afbeelding

Afbeelding

En dat is deze. De linker foto is tijdens de eerste weken na aflevering (28 juni 2005) gemaakt. Toen was het voertuig nog niet beletterd. De tweede foto is eind april 2006 gemaakt. Deze DAF trekker is uitgerust met een wielbasis van 3,60 meter, een 9-tons vooras en As-Tronic (De automatische versnellingsbak van ZF die DAF onder haar voertuigen monteert). De oplegger is een Draco/Bijdeleij met een inhoud van 34,5 ton. Het pompsysteem is een door Magyar gebouwde VMI.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 13 jul 2008, 17:28

Afbeelding

Enkele maanden later is ook de eerder voorbijgekomen DAF 95XF380 trekker na ruim 5 jaar trouwe dienst ingeruild voor een identieke trekker. Op deze foto staan ze beide naast elkaar op het terrein van Fa. K. Oenema & Zn's in Heerenveen, te wachten op de komende nachtrit.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » do 17 jul 2008, 14:41

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande trekkers zijn begin 2008 vervangen voor 2 identieke DAF's XF105 met 410 pk Euro 5 motoren. De hier afgebeelde combinatie rijdt doorgaans uitsluitend met Ekologische boerderijmelk, maar wordt ook ingezet in het intra-vervoer en af en toe wordt deze verhuurd als reserve-auto. Bij de firma Oenema let men op de details en daarom zijn deze auto's fraai uitgedost met onder andere Friese vlagjes.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Gerjan » zo 17 aug 2008, 12:32

Afbeelding

Ook voor de weegtrailer is een identieke DAF XF105.410 trekker met Comfort Cab gezet. Dit is inmiddels de derde trekker voor deze Bijdeleij weegtrailer met koffermodel tank. Voor de andere beide trekkers klik hier en hier. Ook deze trekker is voorzien van friese vlagjes en een gespoten grille en striping op de sideskirts.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Berichtdoor Erik » wo 27 mei 2009, 07:59

Afbeelding

Afbeelding

Hobur leverde deze nieuwe trailer aan firma Oenema uit Heerenveen. Deze oplegger is in de plek gekomen voor de Bijdeleij weegtrailer. De inhoud van deze trailer 36.000 kg. De pompinstallatie is gemaakt door Burg service uit Barneveld.
Erik
Site Admin
 
Berichten: 196
Geregistreerd op: zo 26 aug 2007, 20:30

Berichtdoor Gerjan » vr 21 maart 2014, 14:32

Afbeelding

Bovenstaande oplegger werd beletterd met de Campina-reclame, en werd eerst ingezet voor het vervoer van gangbare melk. Later ging men er ekologische melk mee vervoeren, en op het moment van de foto werd de VMI van deze RMO in Marum geijkt. De trekker is een DAF XF105 met 410 pk aan boord.
Gerjan
Site Admin
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: wo 21 feb 2007, 12:36

Volgende

Keer terug naar Foto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron