De perfecte RMO

Voor vragen en opmerkingen over chassis, stuursystemen, assen e.d.

Moderator: Erik

Gerjan
Site Admin

De perfecte RMO

Bericht door Gerjan » ma 27 aug 2007, 12:19

Welke eigenschappen dient deze te bezitten? Wat wensen de chauffeurs? Wat is handig, wat niet? Het zou leuk zijn als de fabrikanten/constructeurs ook van zich lieten horen, om hun overwegingen kenbaar te maken.

:roll:

Jan

Hoge of lage cabine

Bericht door Jan » wo 29 aug 2007, 20:19

Uiteraard behoort er voor elke tankoplegger een degelijke trekker te staan. Eentje die volhoud tot het einde, eentje die goed zicht bied in de spiegels en die voortdurend bezig is alles aan de chauffeur te leveren wat die van de trekker vraagt. Dan spreek je natuurlijk over een SCANIA. Iets beters dan dat... d'r zijn meer trekkers maar die komen dan wel op de 2de plaats te staan, scania is numbro uno !!
Puur praktisch gezien maakt een en ander nogal verschil in gebruiks gemak ! Een hoge 3 treetjes omhoog cabine lijkt me voor de knietjes nou niet bepaald jippie ja jee gezien het feit dat je per dienst ongeveer een dikke 80 keer in en uit de auto moet. Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van het aantal boeren en ritten die je dan ophaald, ik houd er iig niet van om voortduurend helemaal omhoog te klimmen.

Gerjan
Site Admin

Bericht door Gerjan » do 30 aug 2007, 15:35

:shock:

In mijn opinie praat je maar over een heel specifiek deel, en dan ook nog over het deel wat het meest gestandaardiseerd is, en waar de diverse aanbieders onderling weinig van elkaar verschillen, technisch gezien.

Maar het totaalplaatje, probeer eens met steekwoorden te omschrijven wat voor JOU belangrijke goeie eigenschappen van een RMO zijn. Ik ben eigenlijk benieuwd naar HOUTSNIJDENDE reacties.

:oops:

Jan

Bericht door Jan » zo 11 nov 2007, 16:07

UUUh, ik post binnenkort nog even een en ander over die vogelzang van bokodejoro

Gerjan
Site Admin

Bericht door Gerjan » wo 14 nov 2007, 16:26

Ik zie je bijdrage nog steeds met genoegen tegemoet! 8)

Erik
Site Admin

een te hoge scania en scania nummer 1?

Bericht door Erik » vr 23 nov 2007, 10:59

Ik zie hier een reactie staan van een jan (soms douwe :shock: ). Dat scania nummer 1 is in het rmo vervoer is, weet ik zo nog niet eens. Ik zie ook volvo en dafs rijden. Mijn ervaring is en was dat scania, daf en volvo het aardig doen. Ik zie onder weg ook wel eens een renault rijden. Ach alle auto's kun je er voor of onder hebben. Maar toch zie ik helemaal geen Iveco rijden voor rmo vervoer. Maar even over een hoge cabine. Tja het is een treetje hoger maar rijdt wel mooier vindt ik persoonlijk. En het houdt je een beetje jong met al dat geklauter in de cabine. Ik ben wel nieuwsgierig wat een ander er van vindt. Dus graag reageren.

Gerjan
Site Admin

Re: een te hoge scania en scania nummer 1?

Bericht door Gerjan » vr 23 nov 2007, 11:57

Erik schreef:Ik zie hier een reactie staan van een jan (soms douwe :shock: ). Dat scania nummer 1 is in het rmo vervoer is

Jan loopt maar wat te zwammen, je had hem moeten horen na 5 meter I-shifteren 8)

Erik schreef:Ik zie onder weg ook wel eens een renault rijden. Ach alle auto's kun je er voor of onder hebben. Maar toch zie ik helemaal geen Iveco rijden voor rmo vervoer.

Dit Italiaanse raspaardje is in de transportwereld zwaar ondergewaardeerd. Melkweg heeft er ooit ook een Eurotech op bestelling gehad, rond 1995/1996, maar die order is toen geannuleerd en toen is de RMO 86 daar gekomen, die DAF automaat 8). Verder staat er in een van die COKZ-leerboeken nog een Eurotech truck-aanhanger-combinatie van een DOC-vervoerder op een weegbrug.

Iveco liet op een gegeven moment aan de elektronische kant steken vallen, aan de andere kant hadden zij TOEN (bouwjaar 1996 ongeveer) al schijfremmen op de vooras, waarvan je de remblokken in no-time kon vervangen. Ik denk dat momenteel hun grootste probleem te maken heeft met de dekking van het dealernetwerk. Voor 'onze' regio zitten er dealers in Groningen en Hoogeveen. :oops: (Vroeger nog de NNAB in Surhuisterveen 8)) Ik denk dat dat het grootste struikelblok is, plus dat de meeste RMO-vervoerders 'kleine' bedrijfjes zijn, die graag bij 'het vertrouwde' blijven, en waar een bepaalde emotionele factor meespeelt.

Service van Iveco: (even ter kennisgeving, ik ben volledig onafhankelijk)

www.iveco.nl schreef:Assistance Non-stop

Heeft u een probleem met uw voertuig?

• Bel naar het Iveco Customer Center, de operator spreekt uw taal
• Geef de referenties van uw Iveco door
• Leg hem de situatie uit
• Hij verwittigt onmiddellijk de dichtstbijzijnde dealer en volgt uw zaak op tot uw voertuig hersteld is.

Dit Europese Assistance centrum staat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 ter uwer beschikking. Eén enkel telefoontje volstaat om u uit de nood te helpen, waar u ook bent.

Erik schreef:Maar even over een hoge cabine. Tja het is een treetje hoger maar rijdt wel mooier vindt ik persoonlijk. En het houdt je een beetje jong met al dat geklauter in de cabine. Ik ben wel nieuwsgierig wat een ander er van vindt. Dus graag reageren.

Ben met je eens dat een hoge zit comfortabel is, en ook dat het zicht in de spiegels dan erg fijn is, je kijkt wat meer van bovenaf. En jij hoeft natuurlijk niet zoveel boeren op een dag/nacht 8). Ik ben erg blij met de lage instap van 'onze' Volvo FM, in- en uitstappen is namelijk wel alle keren een aanslag op je gewrichten. De merken die je in je vorige verhaal noemde zijn trouwens de enige die cabine's met 2 instaptreden leveren :roll: (DAF CF, Scania P en Volvo FM)

Gerjan
Site Admin

Bericht door Gerjan » do 10 jan 2008, 13:17

Erik schreef:Ja gerjan je hebt wel gelijk als je een lage instap heb. Het is makelijker als je een groot aantal boeren achter elkaar aan hebt. Ik ken verhalen van collega bedrijfen die 15 veehouders of meer hebben in een rit. Dan moet ik er ook niet aan denken om een hoge cabine te hebben. Dan maar niet te spreken over staphorst en omgeving. Je moet je dan gelukkig prijzen met CF Truck en Aanhanger. Ik heb zelf niet zoveel last van met een aantal veehouders oprij. De grootste rit is 8 a 9 veehouders en dat is ook maar 1 x in de 3 dagen.

Dit verhaal stond in een nieuw aangemaakt onderwerp, heb het even naar hier verplaatst.

:oops:

Gerjan
Site Admin

Bericht door Gerjan » zo 25 jan 2009, 11:23

Ik heb even een bijdrage van Hendrie naar hier gesleept omdat het me hier beter op z'n plaats lijkt.

Hendrie schreef:En als ik morgen een nieuwe RMO oplegger moest aanschaffen dan werd het zeker een mechanisch gestuurde G. Magyar. Dat stuurt zo mooi kort en strak, dus.... En ik liet hem opbouwen in Lochem :wink:

Zit daar niet het Tridec TR-X systeem onder?

KLIK HIER

Brent Winkel

Re: een te hoge scania en scania nummer 1?

Bericht door Brent Winkel » do 01 okt 2009, 15:42

Erik schreef:Verder staat er in een van die COKZ-leerboeken nog een Eurotech truck-aanhanger-combinatie van een DOC-vervoerder op een weegbrug.

klop MTT heeft er 1 of meerdere gehad heb er wl een foto vn als je die wil hebben maar moet eerst scannen me pa heeft er een hele tijd mee gereden
hij heeft altijd gezecht dat het fijn reed :wink:

Brent Winkel

Re:

Bericht door Brent Winkel » wo 21 okt 2009, 11:54

Gerjan schreef:Ik heb even een bijdrage van Hendrie naar hier gesleept omdat het me hier beter op z'n plaats lijkt.

Hendrie schreef:En als ik morgen een nieuwe RMO oplegger moest aanschaffen dan werd het zeker een mechanisch gestuurde G. Magyar. Dat stuurt zo mooi kort en strak, dus.... En ik liet hem opbouwen in Lochem :wink:

Zit daar niet het Tridec TR-X systeem onder?

KLIK HIER

G.Magyar loopt heel erg binnen door rij jij maar eens op een jansky met lako onderstel dan wil je niks ander meer die volgen super

srry voor dubbelpost :oops:

Gerjan
Site Admin

Re: De perfecte RMO

Bericht door Gerjan » za 24 okt 2009, 14:44

Waar ligt het volgens jou aan dat de G.Magyar meer binnendoor loopt? En praat je dan over de mechanische (rechte tank) of hydraulische (zwanehalstank) :?:

De Lako oplegger heeft ongeveer dezelfde wielbasis als de 'standaard' RMO van Hobur. Beide hebben ze een stuursysteem met slechts 4 draaipunten, Lako een zelf ontwikkeld systeem en Hobur het WAP-systeem. Ik heb nog nooit met een Lako gereden :shock:, maar bij de Hobur vind ik het erg goed werken.

Bij de Lako's die ik zie staat de tank altijd heel erg achterover: hoe zit het dan met het verschil in gewichtsverdeling tussen zeg maar een half- of driekwartvolle RMO en een geheel volle RMO?

Brent Winkel

Bericht door Brent Winkel » za 24 okt 2009, 15:47

bij lako heb je een kop schot die doe je eerst vol (uit me hooft 15 ton ) dan heb je meer druk op de trek ass en daarna pak je de rest vol als je het kop schot niet eerst vol pakt is het veel moeilijke ter rijden

mart50

Bericht door mart50 » zo 18 apr 2010, 12:50

Ik denk dat de toekomstige Rmo oplegger geen x-besturing heeft , maar de besturing op de achterste
twee assen.
Wij rijden nu zelf twee weken met een oplegger met besturing op de achterste twee assen,
en de chauffeurs zijn er nu al vol lof over.
Wij kunnen nu ook de kleine boeren met de krappe erfen meenemen.
Hij is elektrisch/hydraulisch ( merk VSE ) gestuurd en kan met een afstandsbediening ook
worden bestuurd.
Deze oplegger loopt precies in het spoor van de trekker,en snijd dus niet naar binnen weg.
Doordat er geen draaikransen op zit maar fuseebesturing, was het mogelijk om de
tank lager op te bouwen (hoogte 3.50 m) en ook het gewicht wat te beperken.
Als we nu ook de trekker er nog even bij nemen, wij rijden zelf alleen met volvo fm.
Als ik vraag waar de chauffeurs het liefst op rijden, dan krijg ik als antwoord volvo.

Gerjan
Site Admin

Bericht door Gerjan » di 20 apr 2010, 17:56

Interessante visie.

Maar 8)

- Hoe zit het met de stabiliteit van een oplegger waarvan de achterste 2 assen worden gestuurd?

- Hoe zit het met de uitzwaai van de achterkant van een oplegger waarvan de achterste 2 assen worden gestuurd? Ik heb zelf in het bouwmaterialentransport gereden met opleggers waarvan de achterste twee assen sturen, wordt het effect van de uitzwaaiende achterkant door de kortere bouw van de oplegger in combinatie met de grotere achteroverbouw niet versterkt?

- Wat gebeurd er als het elektrische stuursysteem in storing valt?

- Mag ik vragen wat het leeggewicht van de betreffende opleggers is?

- Doorgaans is hydraulische besturing al duurder dan puur mechanisch, en moet je af en toe de oplegger weer 'recht zetten' om maar wat te noemen. Bij het elektrische systeem gaat dat wellicht automatisch maar dan nog zul je 'm denk ik af en toe op druk moeten zetten, neem ik aan. De elektrische aansturing van het systeem zal ook weer zijn meerprijs hebben, of valt dat mee?

Plaats reactie