De perfecte RMO

Voor vragen en opmerkingen over chassis, stuursystemen, assen e.d.
Brent Winkel
Berichten: 12
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 10:33 pm

Re:

Bericht door Brent Winkel » wo okt 21, 2009 1:54 pm

Gerjan schreef:Ik heb even een bijdrage van Hendrie naar hier gesleept omdat het me hier beter op z'n plaats lijkt.

Hendrie schreef:En als ik morgen een nieuwe RMO oplegger moest aanschaffen dan werd het zeker een mechanisch gestuurde G. Magyar. Dat stuurt zo mooi kort en strak, dus.... En ik liet hem opbouwen in Lochem :wink:

Zit daar niet het Tridec TR-X systeem onder?

KLIK HIER



G.Magyar loopt heel erg binnen door rij jij maar eens op een jansky met lako onderstel dan wil je niks ander meer die volgen super

srry voor dubbelpost :oops:

Gerjan
Site Admin
Berichten: 408
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 1:36 pm

Re: De perfecte RMO

Bericht door Gerjan » za okt 24, 2009 4:44 pm

Waar ligt het volgens jou aan dat de G.Magyar meer binnendoor loopt? En praat je dan over de mechanische (rechte tank) of hydraulische (zwanehalstank) :?:

De Lako oplegger heeft ongeveer dezelfde wielbasis als de 'standaard' RMO van Hobur. Beide hebben ze een stuursysteem met slechts 4 draaipunten, Lako een zelf ontwikkeld systeem en Hobur het WAP-systeem. Ik heb nog nooit met een Lako gereden :shock:, maar bij de Hobur vind ik het erg goed werken.

Bij de Lako's die ik zie staat de tank altijd heel erg achterover: hoe zit het dan met het verschil in gewichtsverdeling tussen zeg maar een half- of driekwartvolle RMO en een geheel volle RMO?

Brent Winkel
Berichten: 12
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 10:33 pm

Re: De perfecte RMO

Bericht door Brent Winkel » za okt 24, 2009 5:47 pm

bij lako heb je een kop schot die doe je eerst vol (uit me hooft 15 ton ) dan heb je meer druk op de trek ass en daarna pak je de rest vol als je het kop schot niet eerst vol pakt is het veel moeilijke ter rijden

mart50
Berichten: 10
Lid geworden op: wo apr 14, 2010 4:37 pm

Re: De perfecte RMO

Bericht door mart50 » zo apr 18, 2010 2:50 pm

Ik denk dat de toekomstige Rmo oplegger geen x-besturing heeft , maar de besturing op de achterste
twee assen.
Wij rijden nu zelf twee weken met een oplegger met besturing op de achterste twee assen,
en de chauffeurs zijn er nu al vol lof over.
Wij kunnen nu ook de kleine boeren met de krappe erfen meenemen.
Hij is elektrisch/hydraulisch ( merk VSE ) gestuurd en kan met een afstandsbediening ook
worden bestuurd.
Deze oplegger loopt precies in het spoor van de trekker,en snijd dus niet naar binnen weg.
Doordat er geen draaikransen op zit maar fuseebesturing, was het mogelijk om de
tank lager op te bouwen (hoogte 3.50 m) en ook het gewicht wat te beperken.
Als we nu ook de trekker er nog even bij nemen, wij rijden zelf alleen met volvo fm.
Als ik vraag waar de chauffeurs het liefst op rijden, dan krijg ik als antwoord volvo.

Gerjan
Site Admin
Berichten: 408
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 1:36 pm

Re: De perfecte RMO

Bericht door Gerjan » di apr 20, 2010 7:56 pm

Interessante visie.

Maar 8)

- Hoe zit het met de stabiliteit van een oplegger waarvan de achterste 2 assen worden gestuurd?

- Hoe zit het met de uitzwaai van de achterkant van een oplegger waarvan de achterste 2 assen worden gestuurd? Ik heb zelf in het bouwmaterialentransport gereden met opleggers waarvan de achterste twee assen sturen, wordt het effect van de uitzwaaiende achterkant door de kortere bouw van de oplegger in combinatie met de grotere achteroverbouw niet versterkt?

- Wat gebeurd er als het elektrische stuursysteem in storing valt?

- Mag ik vragen wat het leeggewicht van de betreffende opleggers is?

- Doorgaans is hydraulische besturing al duurder dan puur mechanisch, en moet je af en toe de oplegger weer 'recht zetten' om maar wat te noemen. Bij het elektrische systeem gaat dat wellicht automatisch maar dan nog zul je 'm denk ik af en toe op druk moeten zetten, neem ik aan. De elektrische aansturing van het systeem zal ook weer zijn meerprijs hebben, of valt dat mee?

mart50
Berichten: 10
Lid geworden op: wo apr 14, 2010 4:37 pm

Re: De perfecte RMO

Bericht door mart50 » di apr 20, 2010 11:01 pm

Stabiliteit.
De twee achterste assen worden naarmate de snelheid toeneemt minder gestuurd.
Boven de 45 km worden zij helemaal niet meer gestuurd.
Dat betekent dat de oplegger bij hogere snelheden zeer stabiel is,terwijl de lengte van de oplegger
maar 9.95m is.
De afstand van de vaste eerste as tot de achterkant oplegger is een halve meter langer dan de
afstand van een oplegger met x-besturing waarvan de tweede as vast is.(bestaande oplegger van danmel)
Dus de uitzwaai word wel iets vergroot.
Bij storing zal het systeem altijd in recht uit positie gaan staan.
Het leeggewicht van de oplegger is 8300 kg.(scheelt 1200 kg t.o.v. bestaande oplegger van danmel)
Het systeem zet zijn eigen zelf op druk door middel van een oliepomp met een voorraadtank.
De meerprijs ten op zichte van wap/tridec is +/- € 4.000,00

Gerjan
Site Admin
Berichten: 408
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 1:36 pm

Re: De perfecte RMO

Bericht door Gerjan » wo apr 21, 2010 12:41 am

Klinkt goed!

Bedankt voor de uitleg!

Jan
Berichten: 21
Lid geworden op: wo feb 21, 2007 2:11 pm

Re: De perfecte RMO

Bericht door Jan » do apr 22, 2010 2:30 pm

mart50 schreef:Ik denk dat de toekomstige Rmo oplegger geen x-besturing heeft , maar de besturing op de achterste
twee assen.
Wij rijden nu zelf twee weken met een oplegger met besturing op de achterste twee assen,


Hey mart, sleept die voorste as van de oplegger dan niet gigantisch over de weg bij haakse bochten enzo.. immers de trailer draait om zijn middelste as !
En eh hebben jullie ook 2 liftassen op de trailert ? die optie heeft nl mijn persoonlijke voorkeur

mart50
Berichten: 10
Lid geworden op: wo apr 14, 2010 4:37 pm

Re: De perfecte RMO

Bericht door mart50 » do apr 22, 2010 11:12 pm

Hallo Jan,
Je zegt het al ,hij draait" alleen niet om de middelste as maar om de voorste as.
De maximale stuuruitslag van een oplegger met x-besturing is +/- 27/29 graden.
Nou is de maximale stuuruitslag van een oplegger met twee achterste assen
gestuurd +/- 38 graden.
Ik heb op een open terrein de trekker helemaal rechts om gehaald en de oplegger
loopt precies in het spoor van de trekker.
Hij scharniert om de voorste as,en door de grote stuuruitslag sleept hij niet over
de weg.
Nu is het is niet de bedoeling om een oplegger haaks om te trekken.
Als je een oplegger echt haaks om wil trekken dan gaat meestal de vaste as over de weg
slepen.
Ik heb alleen de voorste as gelift,want ik denk dat met twee gelifte assen de oplegger
aan stabiliteit zal inleveren.

mart50
Berichten: 10
Lid geworden op: wo apr 14, 2010 4:37 pm

Re: De perfecte RMO

Bericht door mart50 » do apr 22, 2010 11:29 pm

Hier nog een weetje over de trekker welke voor mijn nieuwe oplegger staat.
Deze trekker is verlaagd uitgevoerd door andere banden te monteren en er zit
een bi-feul lpg systeem op van emision low.
Deze trekker rijd op de weg met 70% diesel en30% gas.
Bij stationair/pto draait hij 50% diesel en 50% gas.
Dit is op verzoek van de verlader waar wij voor rijden.(cono)
Door dit systeem stoten wij minder vervuiling in de lucht.
Het is de bedoeling dat wij in de nabije toekomst met aardgas
vrachtwagens zullen gaan rijden.

Plaats reactie