Melktransport

Home

Melktransport toen en nu

Forum

Wie zijn wij

Links

Contact

Melktransport toen en nu

- - -

Den Besten

Deze prachtige DAF CF85.410 Space Cab van Den Besten uit Leerdam vervoert melk naar de fabriek van Leerdammer in Schoonrewoerd. De oplegger is geleverd door Hobur, en deze heeft een inhoud van ongeveer 35.000 liter. Maarten den Besten wilde zijn vader verrassen door de foto van zijn vaders vrachtwagen op deze site te zetten, en wij hopen dat dat gelukt is!

- - -

Biesebos

In de Alblasserwaard word sinds eind juni 2007 de melk van aan Leerdammer-leverende melkveehouders opgehaald door deze schitterende Scania R420 Highline van Biesebos Transport uit Enspijk. Op de zijkant van het dak staat de tekst 'MilkLine'. De oplegger werd gefabriceerd door Hobur, en de inhoud bedraagt 35.000 liter. Wij kregen deze foto van chauffeur Henry Vogelzang, bedankt!

- - -

Henri Willig

Een van de meest bijzondere RMO's op deze site is waarschijnlijk deze Volvo FL12 met 380 pk van Henri Willig. We kregen deze foto van chauffeur Inco Kroonenburg, met veel begeleidende tekst: Deze RMO beschikt over 4 gescheiden compartimenten en 2 luchtafscheiders. Hierdoor is men in staat in een rit meerdere soorten melk in te nemen, wat een hoop kilometers scheelt. Deze RMO haalt 7 verschillende soorten melk op: Reguliere- Ekologische- en Biologisch-Dynamische koeienmelk, Reguliere- en Ekologische Geitenmelk en Reguliere- en Ekologische Schapenmelk. Deze RMO is in 1997 gebouwd voor een Zwitserse melkverwerker, en in januari 2001 is hij in Nederland op de weg gekomen. Inmiddels heeft hij 1,3 miljoen kilometer gereden, en word hij vervangen voor een nieuwe Volvo.

In Heerenveen bij de fabriek van Henri Willig stond deze Volvo FM12.340 te lossen, en is daarbij vereeuwigd door Wietze Koopmans, waarvoor uiteraard onze hartelijke dank! Deze RMO was eerst van de firma Sengers die voor de Cono reed, en hij is nog steeds in die kleuren uitgevoerd.

- - -

NTM B.V.

Bij de fabriek in Bedum stond deze DAF 85.330 te lossen. De tank van deze RMO is een Bijdeleij met een inhoud van zon 16 ton. Deze RMO was eerst van Theo van der Woude uit Rinsumageest en is nu eigendom van NTM uit het Groningse Bedum.

NTM B.V. uit Bedum vervoert in opdracht van Friesland Foods melk met deze combinatie. De trekker is een Scania P380 met slaapcabine, de oplegger is gebouwd door Vogelzang B.V. uit Bedum, en de tank is gebouwd door Kuipers uit Woudsend. Dit is de eerst gebouwde Vogelzang/Kuipers RMO-trailer, en inmiddels is de volgende in aanbouw. Deze foto kregen wij opgestuurd van Tjisse Pijl, waarvoor onze hartelijke dank!

Dit is de nieuwste RMO van NTM. De trekker is wederom een Scania P380 met slaapcabine. De oplegger is een Vogelzang/Kuipers, echter is deze niet uitgevoerd met het weegsysteem van die fabrikant, zoals bovenstaande, maar met een VMI van Magyar. De foto is gemaakt bij de fabriek in Bedum, en we kregen deze opgestuurd van een bezoeker, met veel dank daarvoor.

- - -

SMT

Met dank aan Dennis Heyman kregen we de beschikking over deze foto. Het betreft een DAF CF85.380 van SMT (Sallandse Melk Transport) uit Wijhe. De oplegger is een hydraulisch gestuurde Magyar met zwanehalstank. Het pompsysteem is een VMI, eveneens van Magyar. Deze foto is gemaakt tijdens het reinigen in Leeuwarden.

- - -

Baas

Hier ziet u een foto van een DAF CF met Bijdeleij weegoplegger van firma Baas uit Blijham. Deze oplegger kan zon 33.700 kg. melk vervoeren. De oplegger is hydraulisch gestuurd middels een Tridec-systeem.

Deze combinatie van Baas uit Blijham stond in Bedum te reinigen. De trekker is een DAF CF85 met een Magyar VMI-oplegger met een inhoud van ongeveer 35 ton.

- - -

Danmel

Danmel uit Oosthuizen vervoert voor de Cono in Middenbeemster melk met deze combinatie. De trekker is een MAN TG 350 A met een As-Tronic versnellingsbak, waarachter een Jansky-oplegger zit gekoppeld met een inhoud van 36.000 kg. Op deze foto is de RMO 5 maanden oud.

Bij de kaasfabriek in Middenbeemster zag Erik deze 36-tons Jansky VMI-oplegger die voortbewogen wordt door een MAN-trekker met 350 pk. Deze RMO rijdt voor Beemsterkaas, het vroegere Cono.

In de reiniging van Beemsterkaas in Middenbeemster stond deze MAN van de firma Danmel. Achter deze MAN zit een Jansky oplegger met een inhoud van 29.300 kg. Deze RMO gaat vooral naar minder makkelijk te bereiken boerderijen. De melk word ingenomen middels een door Jansky vervaardigd VMI-systeem.

Deze Volvo FM12 stond bij de kaasfabriek van Middenbeemster. De tank van deze Volvo is gebouwd door Bijdeleij en heeft een inhoud van 18 ton. Deze RMO word als reserve-auto gebruikt, en er behoort ook nog een aanhangwagen achter, maar die stond helaas niet op het terrein.

- - -


H. en H. Melktransport

Heyman uit het Overijsselse Blokzijl reed met deze DAF 2300 voor Novac. De foto is genomen bij de kaas fabriek van Novac in Tuk. De tank is een Bijdeleij met een inhoud van 15500 kilo. De pompinstallatie van deze wagen is ook door Bijdeleij vervaardigd en had een capaciteit van 500 kilo/minuut.

Deze DAF 2500 kwam na de rode DAF 2300. De tank is overgebouwd van de DAF 2300. Aan het kenteken te zien is deze foto genomen toen hij net nieuw was.

Dit was de vijfde RMO op rij voor de familie Heyman. Deze Daf 85.330 was opgebouwd met een Bijdeleij weegtank. Deze rmo was 1 van de eerste weeg-RMOs die op de weg kwamen. Het weeg systeem is van D.M.E.. Ze reden met deze wagens zon 6 a 7 ritten per dag, alleen overdag, omdat de vrachten melk werden overgepompt in een intra-trailer van Kelderhuis. Na ongeveer 500.000 km werd deze DAF ingeruild voor een DAF CF85.

Deze DAF CF85 met voorloopas is van L. Heyman uit Blokzijl. De tank is een Bijdeleij weegtank die ongeveer 18.000 liter melk kan bevatten. Heyman vormt inmiddels samen met de firma Heite uit Sint Jansklooster de firma H. & H. trans, en zij hebben gezamenlijk Vries - Beek overgenomen, waar deze aanhanger vandaan komt. De aanhanger is een 3-assige Bijdeleij. De linker foto is gemaakt door Hendry de Boer, de overige foto's kregen we van Dennis Heyman.

Wim van den Brink zag op een industrieterrein in Emmeloord de nieuwste aanwinst van H. en H. (Heyman en Heite) Melktransport uit Blokzijl/St. Jansklooster. De Ginaf is voorzien van een starre gestuurde achteras voor een maximaal laadvermogen. De Magyar tankopbouw kan 29.500 kg melk herbergen.

- - -

DOMO (Drentse Onder Melk Organisatie)

Ook deze combinatie komt uit de beginperiode van het melktransport. De tank was gebouwd door Hoeksema en Veldt en kon 10.400 liter melk laden. De tank was van de DOMO. DOMO had indertijd 3 zulke tanks rijden.

Deze DAF is opgebouwd met een Jansky tank en pompinstallatie. De inhoud van deze tank was 9.500 liter. Deze wagen was gestationeerd in Emmen. DOMO was de afkorting voor 'Drentse Onder Melk Organisatie', en is later opgegaan in 'Coöperatieve Melkproductenbedrijven "Noord-Nederland" B.A.

In Dalen stond ook een fabriek van DOMO, en daar is deze foto gemaakt. Vooraan staat de RMO 35, een Bijdeleij voorlosser van 10.500 liter, en daarachter staan RMO 13, 14 en 33, allen Jansky's met een inhoud van 9.000 liter.

DOMO reed indertijd ook met deze Scania 81 met Bijdeleij tank. De inhoud was 10.500 liter, en het was een zogenaamde voorlosser, dat wil zeggen dat de melk aan de voorzijde van de tank gelost werd. Deze RMO 127 reed in de omgeving van Bedum, waar deze foto ook gemaakt is.

Eveneens van de DOMO was deze DAF 2800 met aanhanger. De tank van de voorwagen kon 9.000 liter melk laden, en die van de aanhanger kon 18.000 liter meenemen. De tank van de voorwagen was een door Dijkstra uit Buitenpost aangepaste Hoeksema en Veldt, en Dijkstra leverde ook de aanhanger.

Dit was de eerste intra-wagen van 'Coöperatieve Melkproductenbedrijven "Noord-Nederland" B.A. De oplegger was gebouwd door Hobur, en de achterste as was uitgevoerd als stuuras. De inhoud was 34 ton. De trekker was een DAF 3300, toen hij het strijdtoneel verliet stonden er 1,7 miljoen kilometers op de teller.

Op deze foto is een DAF 2100 met een 10-tons Jansky-tank te zien. De RMO was eigendom van de DOMO uit Beilen en had Emmen als standplaats. Deze RMO collecteerde melk in de regio Emmen, die hij loste in een aanhangwagen.

G. de Greef & Zn

George de Greef van het gelijknamige transportbedrijf uit Renswoude stuurde enkele foto's van zijn fraaie wagenpark. Hierboven ziet u een Volvo FM12 Globetrotter met 380 paarden onder de tunnel. De oplegger is een door Bijdeleij vervaardigde VMI. De inhoud bedraagt ongeveer 25 ton, en de oplegger is een van de laatst gebouwde Bijdeleij's...

Wederom een Volvo FM12 Globetrotter. Op de zijkant van het cabinedak is een leuk detail zichtbaar: hier staat namelijk 'Melktrotter'. De tank op de truck is een geïsoleerde Bijdeleij-tank met een inhoud van circa 18 ton, en uitgerust met een VMI-systeem. De aanhanger is door Hobur gebouwd, en de inhoud bedraagt circa 22 ton.

De Greef Transport beschikt ook nog over deze Volvo FM Globetrotter van het nieuwste type, dus een 13 liter motor welke 400 pk genereert. De oplegger is een vreemde eend in de bijt! Deze is namelijk gebouwd door Dijkstra. Deze is uitgevoerd met een zwanehals, en kan ongeveer 35 ton melk laden. De oplegger is vrij lang, de trekker daarentegen heeft een wielbasis van slechts 3,50 meter. Desondanks is nog niet iedere boer met deze combinatie bereikbaar. Voor wie meer informatie wil, heeft De Greef Transport een leuke website online staan: www.degreeftransport.nl

- - -

Beene Bles

Deze Scania 114G380 met gestuurde naloopas en Bijdeleij weegtank is eigendom van Beene Bles uit het friese Aldeboarn. De wagen is in maart 2000 op de weg gekomen, en staat op deze foto melk te lossen bij de fabriek van Friesland Coberco Dairy Foods te leeuwarden. Er achter staat een Volvo van Melkweg Bolsward, en daar weer achter de Scania van fa. Pijl/Finnema uit Wergea.

Chauffeur Sjoerd Pijl stuurde ons de foto van de opvolger van bovenstaande Scania, en dat is deze Volvo FM Globetrotter. De oplegger en de VMI-pompinstallatie zijn gebouwd door de firma Jansky. Op de eerste foto waren zowel trekker als oplegger nog onbeletterd, inmiddels zijn deze uitgevoerd in de nieuwe huisstijl van Royal Friesland Foods, zoals op de rechter foto valt te zien.

- - -

DOC

DOC Hoogeveen reed in de beginjaren met 4 van dergelijke RMO's, een tractor met een Hoeksema en Veld aanhanger waar ruim 10.000 liter in kon.

Later werden deze aanhangers aangepast: De enkelassers belastten de lokale wegen teveel, waarna die assen werden vervangen voor een tandemstel.

Intern transport van melk en wei van de beide kaasfabrieken van DOC vond plaats met deze DAF combinatie. Tot de bedrijven in Slagharen en Zuidwolde zijn gesloten en de kaasfabriek in Hoogeveen is geopend.

- - -

P. Hilt

op de oude losplaats van Leeuwarden gefotografeerd door Alex is deze Mercedes-Benz 2624 van Hilt uit Ferwoude. De tank is gefabriceerd door Bijdeleij, en kan zo'n 17.500 liter melk bevatten.

Firma Hilt uit Workum reed met deze Mercedes-Benz Actros 2135 met een Hobur oplegger uitgerust met DME-weegsysteem. Ook deze RMO werd door Alex Miedema vastgelegd terwijl hij stond te lossen op de vroegere losplaats van de fabriek in Leeuwarden.

- - -

Chauffeur Popke Broersma was op vakantie in Denemarken, maar kon zelfs in zijn vakantie de RMO-wereld niet los laten, en maakte daarom speciaal voor ons deze foto. De tankinhoud van deze auto is 14.000 liter, en hij is voorzien van een VMI-systeem mat automatische monstername. Hij rijd voor de fabriek in Norup met 19 aangesloten veehouders, waarvan hij de melk elke 2 dagen ophaalt.

- - -

Osinga

Alex Miedema blijft ons verrassen met foto's van bijzondere RMO's: Dit is ook weer een prachtig voorbeeld: De MAN 35.322 van Osinga uit Hommerts, met een lekker afwijkende asconfiguratie. De tank is gebouwd door Bijdeleij, en bij ons weten voorzien van een weegsysteem. Hij heeft toendertijd op de RAI gestaan, in februari 1996. De tank staat inmiddels op een DAF chassis.