Melktransport

Home

Melktransport toen en nu

Forum

Wie zijn wij

Links

Contact

Melktransport toen en nu

- - -

DAKO B.V.

Op deze foto is helaas niet te zien dat dit een RMO is, maar het is er wel degelijk één. Deze rode DAF 2800 Turbo is van de firma Dako B.V. uit Oldeberkoop. De tank kon ongeveer 13.500 liter melk bevatten.

Later kreeg Dako B.V. deze Scania met Bijdeleij tank en 2 gestuurde voorassen en een enkele aangedreven achteras. Uitgevoerd in de kleuren van 'Coöperatieve Melkproductenbedrijven "Noord-Nederland" B.A.'.

Hoewel deze wagen erg op de bovenstaande lijkt, is het weer een andere nieuwe: Dit is een 93H250 en de foto is gemaakt op de toenmalige fabriek 'De Takomst' in Wolvega.

Uit een latere periode stamt deze Scania 124G420. Deze auto heeft ruim een miljoen kilometer gedraaid, en is ingeruild op een nieuwe Scania R420. De oplegger was de eerste Bijdeleij 33-tonner die bij FCDF is gaan rijden, en is uitgevoerd met DME-weegsysteem. Deze 124G was uitgerust met een OptiCruise versnellingsbak.

Dit is de nieuwe Scania R420 van de firma DAKO BV uit Oldeberkoop. Een van de gelukkige bestuurders van deze wagen is Erik, medewebmaster van deze site. De oplegger is dezelfde als de foto hierboven. Deze trekker is uitgevoerd in de nieuwe 'kleuren' van Royal Friesland Foods. De linker foto is gemaakt op de losplaats in Leeuwarden.

- - -

Smit

Speciaal voor deze site heeft chauffeur Peter deze vrachtwagen gewassen op de losplaats van de fabriek van Friesland Foods in Marum. De trekker is een Mercedes Benz Actros 1840LS. De oplegger is een Bijdeleij met fuseegestuurde assen, en kan zo rond de 33 ton melk meenemen. Jan Smit Transport heeft ook nog enkele wagens in het intra- en ferry-vervoer rijden, maar dit is hun enige RMO. Naast Andre rijden ook Roland en Jan met deze wagen.

- - -

Schuit

Erik Schuit uit het Noord-Hollandse Wognum stuurde een foto van de 2 MAN TG390A's waarmee hij en zijn medewerkers voor Campina melk rijden. Beide wagens zijn voorzien van een automatische versnellingsbak, gestuurde en liftbare naloopas, geïsoleerde ABO tank met een inhoud van 16.450 liter en een ABO pompsysteem met een capaciteit van 650 liter per minuut. De aanhangers zijn gebouwd door Hobur, en in de ene kan 16.300 liter, in de andere 17.300.

- - -

D. Welleweerd

Van Hendry de Boer ontvingen wij deze foto van een Volvo FM dagcabine van D. Welleweerd uit het Overijsselse Dedemsvaart. De oplegger is een twee-assige Hobur, met een inhoud van ongeveer 28 ton. Dhr. Welleweerd is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Hobur-VMI-systeem, waarvan in deze wagen de eerste is te vinden. Inmiddels werkt dit naar behoren en tevredenheid. Hendry heeft deze foto gemaakt bij de Volvo-garage te Hardenberg.

- - -

Ab Ekkels

Ab Ekkels vervoerde met deze Scania P93M280 melk voor Zuid-Oost-Hoek, met fabrieken in Assen (voorheen Acmesa), Oosterwolde en Olterterp. De tankopbouw was gebouwd door Dijkstra uit Buitenpost, en kon ongeveer 17.000 liter melk transporteren. ZOH is door diverse fusies opgegaan in Friesland Foods, en Ab Ekkels heeft zijn bedrijf verkocht aan Auke Udinga, waar hij nu zelf ook werkzaam is. Deze foto is gemaakt en opgestuurd door Alex Miedema.

- - -

A. Kop en Zn

Firma A. Kop en Zn uit Kruisland vervoerde met deze Renault G330-18 melk uit Noord-Brabant en Zeeland naar de fabriek van Menken in Wassenaar, en op de terugweg vervoerde hij room naar Menken Dairy Food in Oud-Gastel. De geïsoleerde Dijkstra tank is, net als de truck, in 1994 gebouwd en heeft een inhoud van 10.800 liter. De pompinstallatie is geproduceerd door Schwarte. Deze wagen reed in combinatie met een 3-assige aanhanger, en deze foto is afkomstig van Dhr. H. Mintjes.

- - -

Fa. K. Oenema (& Zn's)

Met deze DAF 2100 is Kleis Oenema jaren geleden begonnen in het RMO-vervoer. De Bijdeleij tank had een laadcapaciteit van 10.000 kg. Met deze RMO werd melk getransporteerd voor 'De Takomst' in Wolvega, welke al lang niet meer bestaat. Deze RMO is later verkocht aan Melkweg uit Bolsward.

Bovenstaande RMO is verkocht omdat Kleis Oenema werd gevraagd voor de afvoer van melk over grotere afstand, naar onder meer Leeuwarden en Warga. Daarvoor was een combinatie noodzakelijk, welke u hierboven ziet: Een DAF2800 Turbo met 2 gestuurde voorassen en een enkele aangedreven achteras. Zowel de tank op de truck als de aanhanger waren vervaardigd door Bijdeleij.

Later is bovenstaande combinatie overgespoten in deze 'koeien-kleuren', een proef van de opdrachtgever. Dit valt met gemak onder de noemer 'opvallend', en de tekst 'de boer levert 't toch maar' op de flanken onderstreept nog maar eens waar het uiteindelijk om gaat. En als de straat waar je woont 't Mar (Het Meer) heet, en die staat onder water, is het logisch dat je daar wat creatiefs mee doet...

Daarna is de tank overgebouwd op deze DAF 2800 Turbo Intercooling Economy. De aanhanger is dezelfde gebleven. De linker foto is gemaakt door Hille Cnossen bij de DAF-garage van Wolvega toendertijd, en wij kregen deze foto van Theo Kleter, RMO-chauffeur in hart en nieren, en inmiddels werkt Theo ook bij Fa. K. Oenema & Zn's.

Dáárna is de tank nog 1 keer overgebouwd op een DAF 2800 ATi, welke letters staan voor Advanced Turbo Intercooling. Ook hier optisch weinig schokkende veranderingen. Later is deze RMO ingeruild, en is hij geëxporteerd naar Kreta. Het chassis is verlengd en voorzien van een extra as, en Friesland word mooi gepromoot in het verre buitenland doordat de Friese vlagjes op de windgeleiders mochten blijven zitten!

Vervolgens kwam de DAF 95 in beeld. Dit is een uitvoering met een 330 pk ATi motor, en 2 gestuurde voorassen. Helaas hebben we hier (nog) geen betere foto's van. Op de linker foto zat de 'koeien-aanhanger' er nog achter, die is later verkocht en vervangen door de aanhanger welke u op de rechter foto ziet.

Intussen reed deze auto ook al, met de bovenstaande aanhanger. Deze vrachtwagen heeft als trekkerchassis de DAF-fabriek in Eindhoven verlaten, en is daarna verlengd. De motor genereert 364 pk, en is in Euro II uitvoering. De voorloopas kon liften. Deze truck heeft eerst een aantal jaar gangbare melk vervoerd, en is daarna ingezet voor het biologische melkvervoer.

Toen deze trailer-combinatie is gaan rijden (voorjaar 2000), is bovenstaande truck-aanhangercombinatie biologische melk gaan rijden. De trekker is een DAF 95XF380 Comfort Cab, met een wielbasis van 3,60 meter. De oplegger is een door Bijdeleij vervaardigde weegtrailer met een koffermodel weegtank. Door het koffermodel en het taps toelopende ontvangstkabinet is deze oplegger erg wendbaar.

In 2000 is de DAF 95.360ATi als Rijdende Ekologische Melk Ontvangst ingeruild voor deze DAF CF85.340. Dit voertuig beschikt over een gestuurde naloopas, en is daarmee ontzettend wendbaar. De tank is gebouwd in 1993, en was eerst van A. Bosma uit Nij Beets. Deze tank kan 18.600 kg melk meenemen en is in 2002 bij het overbouwen op deze DAF geïsoleerd. Na jaren van afwezigheid was deze RMO weer gesierd met Friese vlagjes op de cabinehoeken. In 2005 is deze RMO na ruim 3 jaar dienst ingeruild voor een truck met oplegger.

En dat is deze. De linker foto is tijdens de eerste weken na aflevering (28 juni 2005) gemaakt. Toen was het voertuig nog niet beletterd. De tweede foto is eind april 2006 gemaakt. Deze DAF trekker is uitgerust met een wielbasis van 3,60 meter, een 9-tons vooras en As-Tronic (De automatische versnellingsbak van ZF die DAF onder haar voertuigen monteert). De oplegger is een Draco/Bijdeleij met een inhoud van 34,5 ton. Het pompsysteem is een door Magyar gebouwde VMI.

Enkele maanden later is ook de eerder voorbijgekomen DAF 95XF380 trekker na ruim 5 jaar trouwe dienst ingeruild voor een identieke trekker. Op deze foto staan ze beide naast elkaar op het terrein van Fa. K. Oenema & Zn's in Heerenveen, te wachten op de komende nachtrit.

- - -

Fa. Scheepens

Van Remco Daamen ontvingen wij deze foto's. Zijn opa is een van de bestuurders van deze wagen van de Firma Scheepens, een Volvo FM400, met de nieuwe serie 13-liter motor dus. De oplegger is gebouwd door Hobur. De tank kan 33.000 liter melk vervoeren, en is hoogglans afgewerkt. In combinatie met de hoogglans Alcoa-wielen levert dit een stijlvol geheel op. Deze combinatie rijdt 24 uur per dag, 7 dagen per week, aldus Remco.

- - -

KNS

Ook KNS gebruikt de CF85.380 van DAF, in combinatie met een Hobur weegtrailer van 7 jaar oud. De trekker zelf loopt alweer ongeveer anderhalf jaar mee.

- - -

Van Hal

Van Hal Transport uit Giesbeek zet deze DAF CF85.380 in in combinatie met een Magyar 2-assige vrijdragende zwanehalstrailer. De besturing is hydraulisch, en de tankinhoud ongeveer 28.000 kg. Deze combinatie is alweer zo'n 2,5 jaar in gebruik. Alle foto's van Klein Lebbink tot deze zijn afkomstig van Jan Klein Koerkamp, waarvoor onze hartelijke dank.

- - -

VOF Post/Dokter

Van Bertus ontvingen wij deze foto's van VOF Post/Dokter. Bovenstaand de DAF 85CF combinatie in de sneeuw. Inmiddels is deze combinatie ingeruild voor een trailer.

En dat is deze: Een Volvo FM Globetrotter met Jansky oplegger. Op deze foto is hij nog niet beletterd. Een erg leuk detail zijn de koeien op de hoekschildjes van de cabine.

- - -

Troost

Hendry de Boer spotte deze Volvo FM Globetrotter van Troost uit Staphorst. De oplegger is een Magyar weegtrailer.

- - -

v.d. Bijl

Terwijl deze Scania R114G380 op export naar warme oorden stond te wachten werd hij op de gevoelige plaat vastgelegd door Wim van den Brink. De Scania was van v.d. Bijl uit Aarlanderveen en vervoerde melk voor Nestlé. De tank is gebouwd door Dijkstra.

Campina

Tussen 1973 en 1981 haalde deze Mercedes L1513 melk op voor de Maasvallei, wat later is opgegaan in Campina. De tank is een Schwarte met een inhoud van ongeveer 10.300 liter. Op deze foto zijn er net melkbussen leeggezogen. Bij de Maasvallei was het ophalen van bussenmelk al per 1973 verleden tijd, bij Campina sinds 1979.

Bij Campina in Rijkevoort hebben 4 dergelijke RMO's gereden, gebaseerd op een Mercedes 2026 trekkerchassis. Ook deze tank was gebouwd door Schwarte, echter kon deze 13.600 liter melk bevatten. In de bochten helde dit voertuig verschrikkelijk over, wat dus goed opletten betekende voor de chauffeurs. Deze foto's kregen wij toegestuurd van Stephan van Gemert.

- - -

ZOH (Zuid-Oost-Hoek)

Van Albert Brinks kregen wij ook deze foto van een Volvo F86. We weten alleen dat deze reed voor de Zuid-Oost-Hoek, zoals valt te zien op de achterdeuren van het ontvangstkabinet. Van een bezoeker kregen wij te horen dat deze RMO eind jaren '70 of begin jaren '80 is verongelukt nabij Donkerbroek.

- - -

(V.O.F. Van der Linde &) Stummel

V.O.F. Van der Linde & Stummel reed met deze DAF 85.330ATi voor Friesland Dairy Foods. De truck is uitgevoerd met een gestuurde voorloopas. De tank is gebouwd door het Franse Magyar, en is uitgevoerd met een DME weegsysteem. Deze auto pompt binnen 2 seconden op zijn topcapaciteit, die rond de 700 kg. per minuut ligt.

Stummel uit Meppel rijd alweer enige maanden met deze DAF CF trekker met Magyar oplegger. Het is een oplegger met een zwanehals-tank, en hydraulische fuseebesturing. Verder weinig poespas, maar het 'plaatje' klopt wel, het is een strakke combinatie.

- - -

Over deze DAF hebben wij helaas (nog) geen informatie...

- - -

Snippe

Firma Snippe uit Hollandscheveld vervoerd melk voor DOC Kaas uit Hoogeveen met deze Ginaf. Deze is uitgevoerd als 6x2 voertuig, en de achterste as is star gestuurd. De motor levert 360 pk. De tankopbouw is waarschijnlijk van Hobur, en is voorzien van een weegsysteem.

- - -

Vries - Beek

Deze DAF 85CF van Fa. Vries - Beek uit Bant - Steenwijkerwold is op deze foto voorzien van een Magyar tank, maar er zijn ons latere foto's bekend van deze wagen met een Bijdeleij tank! De aanhanger op deze foto is een fraaie Bijdeleij, en de foto is gemaakt door Alex Miedema op de oude losplaats van Friesche Vlag Leeuwarden.