Melktransport

Home

Melktransport toen en nu

Forum

Wie zijn wij

Links

Contact

Melktransport toen en nu

- - -

J. de Groot

Op de fabriek van Zuid-Oost-Hoek in het Friese Olterterp is deze DAF 85.330 van Jan de Groot uit het Groningse De Wilp op de foto gezet. De Bijdeleij tank op deze auto kan ongeveer 18 ton melk meenemen. Later is deze auto overgenomen door Melkweg Bolsward B.V. en is hij overgespoten in de FCDF-kleuren, voor die foto ziet u elders deze site... (Klik hier)

- - -

Aardema

Van Alex Miedema ontvingen wij deze foto, van een erg mooie RMO van Aardema & zn uit Tsjom, wat Fries is voor Tzum. Het betreft een DAF 95.330, met een Bijdeleij tank die zo ongeveer 18 ton melk mee kan nemen. Op het dak staat een bordje 'molketapper', wat Fries is voor 'melktapper'. Aardema had nog een wagen, een DAF 85 en die had een bordje op het dak staan met 'molkesûper', wat dan weer Fries is voor 'melkzuiper'!

Erik de Boer uit het Friese Schettens spotte bij toeval de nieuwe trailercombinatie van Aardema Transport, welke inmiddels is verhuisd naar Wommels. De trekker is een DAF CF met slaapcabine, en de oplegger is een nieuwe Hobur met volumemeetinrichting. Het is een juweeltje van een combinatie, welke door Erik ook nog eens op een schitterende manier gefotografeerd is!

- - -

Transcort

Van Dirk Cortvriendt ontvingen wij deze foto. Met deze Scania 94G310 rijd Dirk samen met Nico en Jean-Marie melk naar de fabriek van Campina in het Belgische Aalter. De tankopbouw is vervaardigd door Magyar en deze neemt ongeveer 17.000 liter mee. Deze vrachtwagen word medio april vervangen door een trekker-opleggercombinatie.

Bij deze de eerste foto van de hierboven al vermelde combinatie: De trekker is een Scania P420, en de oplegger is een Schwarte tank op een Mafa chassis. De besturing van de oplegger geschiedt via het Tridec TR-systeem.

- - -

A. van Triest

Chauffeur Hendrik IJff van transportbedrijf A. van Triest uit Maurik stuurde deze foto van de DAF CF waarmee hij geitenmelk ophaalt voor Van Dijk Kaasmakerij in Hulten. De trailer is een Burg met een capaciteit van 26.905 liter. De trekker heeft inmiddels 1.049.000 km afgelegd, maar de motor is ook verantwoordelijk voor het laden alsmede het lossen van de melk!



Bovenstaande DAF CF is ingeruild voor deze DAF XF95.430 met As-Tronic en Space Cab. De oplegger is een Jansky tank op een Lako onderstel, en kan naar verwachting zo'n 35.000 liter melk vervoeren. De wagen is op deze foto nog in aanbouw, zoals u ziet.

- - -

Klein Lebbink

Deze DAF CF85.380 met Magyar hydraulisch gestuurde zelfdragende zwanehals-oplegger is van Klein Lebbink Transport uit Harfsen. Zij rijden inmiddels 2 jaar met deze combinatie, waarvan de oplegger de eerste van dit type was. De foto werd gemaakt door en opgestuurd door chauffeur Jan Klein Koerkamp.

- - -

HSW

Firma HSW rijd nog tijdelijk met deze DAF CF85.340, omdat het met onderstaande trailer overdag nog niet lukt alle melk te verrijden. De Magyar-tank kan 18.700 kg laden.

De bewuste trailercombinatie: De trekker is een fraai uitgedoste DAF CF85.380, de oplegger is een Magyar met rechte tank en mechanische besturing. De inhoud bedraagt ongeveer 35.200 kg, en deze combinatie is inmiddels ongeveer 3 maand in bedrijf.

- - -

De Neve

Bart de Neve stuurde deze foto van de Volvo FM9.340 waar zijn vader mee rijdt. Zowel de opbouw op de truck als de aanhanger zijn gebouwd door Schwarte. Beide tanks kunnen 17.000 liter melk herbergen. Deze combinatie word ingezet in het Meetjesland, een streek bij de grens tussen Zeeland en Vlaanderen, en haalt daar melk op voor NV Inex SA te Bavegem-Gent.

Met deze Volvo FL10.320 rijdt Bart zelf, eveneens in het Meetjesland, hoewel deze truck eerst rond Eindhoven dienst deed. De opbouw is een Magyar 17.000 liter tank evenals de aanhanger die hij trekt. Er staan al 1.700.000 km op de teller en de wagen doet het nog steeds perfect, toch word hij in april vervangen door een Schwarte oplegger-combinatie.

Bart zijn vader en grootvader kochten indertijd deze Volvo F7 om jaarlijks 20 miljoen liter melk mee op te halen. Hij trok ook nog een aanhanger in de jaren 80 en word nu nog ingezet in het binnenland rond de fabriek bij de kleinere melkveebedrijven. De tankopbouw en installatie zijn geleverd door Magyar.

Bart de Neve stuurde een foto van zijn nieuwe MAN trekker met Schwarte oplegger. Deze wagen word ingezet in het Meetjesland, nabij Zeeuws-Vlaanderen. Het pompsysteem heeft een capaciteit van 1000 liter per minuut, en de inhoud van de oplegger is 30.000 liter.

- - -

GeMe-trans

Hier ziet u een DAF CF85 uit 2002 met een Magyar tankopbouw uit 1995. Deze kan 18.300 kg melk laden. De aanhanger is door Magyar gebouwd in 2002 en kan 21.000 kg melk meenemen. Deze wagen heeft innog geen 3 jaar tijd al 600.000 km gereden en word binnenkort vervangen door een Scania P380 trekker met Magyar oplegger.

Een DAF CF85.380 met Magyar oplegger tijdens het lossen op de fabriek van Friesland Foods in Lochem. De Magyar oplegger is vrijdragend en voorzien van hydraulische besturing.

Vrijwel eenzelfde combinatie is deze DAF CF85.380 met As-Tronic, waarachter een Magyar oplegger is gekoppeld, echter is deze uitgevoerd in de nieuwe huisstijl van Friesland Foods. Deze oplegger neemt de melk in via een VMI-systeem. De tank is geheel vrijdragend en voorzien van hydraulische besturing. Het eigen gewicht van de oplegger is 9.500 kg waardoor een nuttig netto laadvermogen overblijft van 34.000 kg.

Terwijl deze Scania P380 staat te lossen in Kampen, werd hij op de foto gezet door Bert de Boer. De wagen is op het moment van de foto slechts 2 maanden oud. We bedanken Bert de Boer voor deze foto!

Tevens beschikt GeMe-Trans sinds enige tijd over deze frisse Scania P380 met slaapcabine. De oplegger is een Magyar zwanehalstank, met hydraulische besturing. De aluminium wielen maken het geheel af, waardoor ook deze wagen een erg fraai visitekaartje voor Friesland Foods is geworden.

Van zowel Emiel Jansen als Jan Klein Koerkamp ontvingen we bovenstaande foto van een van de twee nieuwe trailercombinaties van GeMe-Trans. Met deze beide combinaties word voornamelijk geitenmelk opgehaald bij geitenhouders uit het hele land. In deze combinatie zit de 100e HoLeCo VMI-installatie ingebouwd, met een extra dikke zuigslang waardoor deze installatie is geijkt op 1.300 kg per minuut.

Emiel stuurde ook nog deze foto, van de andere combinatie. Beide trekkers zijn DAF CF85.380 met een Euro 3 motor. De opleggers zijn afkomstig van Magyar en zijn voorzien van hydraulische besturing. Het datasysteem is hetzelfde datasysteem als men bij Friesland Foods gebruikt, zodat de auto's ook aldaar ingezet kunnen worden. Deze wagens rijden in het geitenmelkvervoer ongeveer 225.000 kilometer per jaar.

- - -

Samelko V.O.F.

Sinds november 2004 zijn de RMO vervoerders Jan van den Heuvel, Jan van Nuenen en Koos Janssen samengegaan in de V.O.F. Samelko (SAmen MELK Ophalen). Ze waren onderling sinds ca. 1983 als zelfstandig ondernemer werkzaam voor Campina. Nu in 2006 zijn er zes chauffeurs werkzaam op 2 auto's. De auto's worden 7 dagen en 5 nachten ingezet en zijn van het type Volvo FM12 340PK en voorzien van I-Shift. De opleggers zijn gebouwd door HOBUR en hebben een inhoud van 34.000 liter. De pompinstallatie is een VMI-installatie van Diessel.

- - -

Buytenhuis en Niebeek

Gerbrand Niebeek spitte thuis in de oude doos en stuitte daar op deze foto. Het betreft een DAF 95 met 330 pk onder de cabine. De tank is een in 1980 gebouwde Bijdeleij, die in 1992 is verlengd en gemoderniseerd. De inhoud bedraagd 17.625 liter en de pompinstallatie is een hydraulisch aangedreven VMI van HoLeCo. De aanhanger is een Magyar met een inhoud van 20.400 liter.

In 1999 is bovenstaande DAF 95 vervangen door deze DAF 85 CF met 340 pk. De tank is overgebouwd van de DAF 95, en ook de aanhanger is dezelfde.

In 2002 heeft Buytenhuis en Niebeek Transport een volledige trailercombinatie overgenomen van Wiegmink. De trekker is al vrij gauw ingeruild voor deze DAF CF85.380. De oplegger is een in 1999 gebouwde Hobur weegtrailer, met elektrisch aangedreven pompinstallatie. De inhoud bedraagt 34.300 kg, en deze auto haalt voornamelijk melk op in de Flevopolder.

De truck-aanhanger-combi is in 2004 vervangen voor een hydraulisch gestuurde oplegger van Magyar met een HoLeCo VMI-installatie. De inhoud bedraagt 34.900 kg, en de trekker is een DAF CF85.380. Deze combinatie haalt voornamelijk melk op in de regio Nijkerk.

Wim van den Brink zag in Nijkerk bij de fabriek van Friesland Foods deze DAF CF met Magyar 2-assige oplegger met zwanehalstank staan, en maakte de linker foto. Van Gerbrand Niebeek ontvingen we de rechter, en hij vertelde er nog bij dat de inhoud 28.000 kg bedraagt, en dat ook hier een hydraulisch aangedreven HoLeCo VMI in zit. Van de oplegger is 1 as hydraulisch gestuurd, en deze combinatie haalt voornamelijk melk op in de regio Putten.

En nog een groepsfoto van de 3 RMO's van Buytenhuis en Niebeek. Naast deze 3 RMO's bezit Buytenhuis en Niebeek nog 11 vrachtwagens die voor ander vervoer ingezet worden.

---

A. Udinga

Auke Udinga uit Appelscha bezit 3 RMO's waarvan dit het paradepaardje is. Het is een vierassige Scania R124G met 470 pk aan boord. De Hobur tank is uitgevoerd met een DME weegsysteem en kan ongeveer 27 ton melk herbergen.


- - -

Bosma - Kooyker / De Jong - Romkema

Na lang wachten is de nieuwe combinatie van Bosma - Kooyker / De Jong - Romkema zo goed als klaar, en zette Erik hem in vol ornaat op de foto. Op het moment van de foto heeft de combinatie nog geen druppel melk ingenomen en vervoerd. De trekker is een Scania P420 en de oplegger is een Vogelzang/Kuipers, tevens de eerste met Kuipers-TeDe VMI-installatie.

- - -

Mink

Femke Jongstra haar opa viel vroeger af en toe in bij de firma Mink in Scharsterbrug, en maakte indertijd deze foto van een Scania 81 met een Bijdeleij tankopbouw.

Hendry de Boer spotte langs een snelweg deze Scania 113M360 van Mink. Het is een dagcabine in de Streamline-uitvoering, en die zie je niet zoveel. De truck is voorzien van een gestuurde voorloopas, en de tank is gebouwd door Bijdeleij.

- - -

Brouwer

In Dalfsen bij de Leerdammer fabriek spotten wij deze Ginaf M 3233-S met een vermogen van 380 pk. De tank is een Bijdeleij VMI met een inhoud van 22 ton. De auto is eigendom van firma Brouwer uit Dalfsen. Deze auto is ingeruild op een nieuwe Hobur trailer, die u tegen die tijd hoogstwaarschijnlijk op deze site tegen zult komen.

- - -

Peter Mulder

In Staphorst stond deze DAF CF85 met Hobur trailer van Peter Mulder. De melk wordt ingenomen door een VMI van Hobur. Deze DAF is nog uitgemonsterd in de oude geel-witte kleuren van CZ Rouveen.

Bij de kaasfabriek in Rouveen stond deze DAF CF85.380 Space Cab met een Hobur VMI-oplegger met een inhoud van 35 ton wei te laden. Deze vrachtauto is eigendom van Peter Mulder die meerdere auto’s voor CZ Rouveen heeft lopen. Ze vervoeren voor deze fabriek bijna alle soorten melk, en verzorgen voor andere vervoerders soms intravervoer.

- - -

Kevin Stolk legde deze DAF CF85.360 met Euro 5 motor vast op de gevoelige plaat. De oplegger is gebouwd door Hobur en het geheel is in de Campina-kleuren uitgevoerd.